Op zoek naar een hoerenjong

Hoe maak je een boek? Tuurlijk, je begint met typen, zeker acht uur per dag, voor minstens een jaar. Vervolgens sabelt een redacteur je neer, kan je de helft weggooien en mag je weer een half jaar typen. Op een goed moment heb je een manuscript, van 72.000 woorden in mijn geval, zo’n 256 boekenpagina’s. Maar dan?

Eerst vist de persklaarmaakster de foutjes eruit. Komma’s en punten, maar ook feitelijke onjuistheden. ‘In Amsterdam kruist tram 5 niet met lijn 14,’ zei ze bijvoorbeeld. Of: ‘In het vorige hoofdstuk heette ze nog Anna. Klopt niet.’

Dan de omslag, enorm belangrijk. Die moet niet alleen mooi zijn, maar ook belangstelling wekken. Dat wil ieder boek, dus lijkt een tafel in een boekwinkel op een crèche: elk kindje gillend om aandacht. Er is wel eens onderzoek gedaan naar hoe dat werkt in supermarkten, waar vanaf de schappen merken schreeuwen. Het blijkt dat het oog in zo’n kakofonie bij voorkeur de witte strip tussen de schappen zoekt: het enige rustpunt. Een goeie omslag krijst dus niet, maar is simpel en sober, in primaire kleuren. Zo maakt Ron van Roon ze, al jaren, voor Grunberg, Giphart en vele anderen, maar zijn mooiste werk heeft hij voor mij gemaakt – zoals ik je binnenkort zal laten zien.

Nog twee stappen. Welk lettertype wordt ‘t? Trump of misschien Garamond? Mijn boek wordt gezet in Milller, da’s dan een overeenkomst met Komt Een Mevrouw Enz. De hoofdstukken, moeten die gestapeld of begint elk op een nieuwe pagina? Krijgen ze titels of nummers? De opmaker maakt op en als hij klaar is, zoek je met ‘m of er geen hoerenjongen in de drukproef zijn geslopen: een laatste regel van een alinea die bovenaan een pagina staat. Is lelijk. Weeskindjes wil je ook niet: een eenzame eerste regel van een alinea onderaan een pagina.

Tot slot de drukker. Het formaat is 13,5 bij 20 cm, papier is romandruk crème 90 grs/m, enkel zwart bedrukt, genaaid gebrocheerd met 2 platrillen, zijbelijming met een dubbele flap. Dat je ’t weet.

Mijn boek is klaar. En het is prachtig. Uiteraard had ik graag gewild dat het op grote stapels van een bookstore near you lag, zo vlak voor kerst. Is niet gelukt. Voor nu raad ik je Joep! van Philip de Witt Wijnen aan, de biografie van Joep van den Nieuwenhuyzen, of Kameraad Baron, de laatste van Jaap Scholten. Tegen de tijd dat je die uit hebt, is mijn boek te koop. Begin februari. Later meer!

6 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

6 Reacties op “Op zoek naar een hoerenjong

  1. Wouter Storm

    Mark,

    Mag ik de drukproeven corrigeren?

    Wouter.

  2. Je bouwt de spanning goed op. Eerst iedereen anderhalf jaar in spanning laten wachten en nu waarschijnlijk een wekelijkse sneak preview, tot aan de grote premiere. Nieuwsgieriger kan ik bijna niet worden…

    ps:
    niks mis met een beetje reclame overigens
    Sjaak (www.sjakie.tk)

  3. Erik

    Je weet een mooie suspense op te bouwen ….
    Vergeet niet een exemplaar aan de bibliotheek van HMI te schenken!
    Mooi op plankje naast andere contemporainen als Adriaan J.

    E.

  4. Nick

    Ik heb het nog niet gelezen. Het is toch een leesboek? Zonder plaatjes?
    Simon is gek met lezen. En schrijven. Hij verzorgt dan ook onze website.
    In Volendam staan we altijd stil bij de Kerstgedachte.
    Zoals je weet kan ik niet tegen onrecht. Daarom ben ik ambassadeur geworden van de Roemeense stichting: Stop smerige gevangenissen nu! Maar genoeg serieus gesproken nu. Ik zeg altijd maar: een dag niet gelachen is een dag niet geleefd! Simon heeft het altijd over slingers ophangen en het leven. Begrijp niet wat hij bedoelt. Zal hij wel uit een boekje hebben ; )! Ik denk altijd doe maar gewoon, Simon, dan doe je al gek genoeg!

  5. Beste Mark,
    Ik ben trots op je dat je het project afgemaakt hebt. Ik ga het direct aanschaffen als het uit komt. Wat aardig kan zijn is een korte life aankondiging of promo op film waarbij we het boek aankondigen/aanprijzen. Kan je op websites zetten etc. Kan ik zo maken met/voor je.
    Mazzel,
    Maarten

    PS: Luisterboek is natuurlijk altijd gaaf. Denk vast aan DE man/vrouw/BNér die je zou kiezen als stem

  6. Felicidades Marco, het is af!
    x-mas greetings uit een stinkend internetcafe in Malawi,
    Flore

Geef een reactie

