Gezellig

‘Ben ik wel ’n goeie Hollander?’ vroeg ik me af. Genoeg tijd om over na te denken: ik moest nog zeker 8 kilometer rennen op de loopband. Mijn uitzicht is de Amstel, waar ’t meestal rustig is. Af en toe glijdt een binnenvaartschip mijn raam voorbij, de André van Duin, de Vincent van Gogh of een andere rondvaartboot, wat roeiers en een enkel kajuitbootje – man achter het roer, vrouwlief er naast, soms een verveelde tienerdochter in bikini op de voorplecht. Vandaag is het anders, zelfs op dit stukje Amstel is het druk want dezer dagen is het Sail en daar moet je bij zijn.

Pal voor me koesteren zo’n 25 Riva’s, 4 rijen dik, zich in ’t zonnetje, terwijl hun baasjes in La Rive aan de lunch zijn. Af en toe komt er eentje aan boord om nog even iets bij te poetsen. Ze lijken op elkaar, die Riva-eigenaren: veel rooie broeken, snorren, bootschoenen (nogal wiedes) en allemaal doen ze heel nautisch in polo’s met grote emblemen, Gaastra-zus en Regatta-zo. Beetje zenuwachtig lijken ze ook, want straks moeten hun peperdure lievelingen zich voegen in het gekrioel, in de bonte armada van 350 PK Bayliners, politieboten en aftandse sloepen, opstomend naar ’t IJ.

Hollanders houden van gezelligheid. Ze zouden verspreid over het land kunnen wonen -Friesland en Drenthe zijn prachtig- maar ze zitten vooral in de Randstad, inmiddels één van de drie dichtstbevolkte gebieden ter wereld. Alsof dat niet genoeg is, zoekt men elkaar daar graag op: met z’n allen naar Amsterdam voor Koninginnedag, het WK en Sail. En of het nou Nederlands Elftal is of boten vol gays die door de grachten varen doet er niet toe, een miljoen mensen staat langs de kant met pils en toeters. Een feest is pas een feest als je er met 100.000 man bent geweest. ’t Schijnt te maken hebben met ontzuiling. Iedereen doet tegenwoordig vooral ‘z’n eigen ding’, maar tegelijk is er het sterke verlangen om ergens bij te horen, hang naar saamhorigheid.

Voetbal kijk ik niet in ’n bomvolle kroeg of op het Museumplein, maar met een paar vrienden. Komend weekend de Uitmarkt, dus ga de stad-uit-Mark. Nee, ik ben geen goeie Hollander. ’t Liefste ga ik met zeilmeisje Laura samen solo de wereld rond. Gezellig!

2 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

2 Reacties op “Gezellig

  1. ja ja

    Raak!

    We leven in een Carnevaleske wereld. Het ene feest na het andere. De Kiezende mens noemen sociologen ons.

    Een paar weken geleden schreef ik de liedtekst De Barbaren. Uit te komen op mijn plaat die van de winter daadwerkelijk verschijnt.

    Stille tochten, dode marsen, marsepijn en tandenknarsen; het is mijn verdriet vandaag en jij zal het weten

    Graai en grabbel, chill en kabbel, lieg maar naast me liefje, babbel; ’t is nog niet te laat we moeten daten!

    Refrein:
    Want het is feest, en ik verkleed me als een beest
    Dat heb ik van m’n vader haal de fles maar uit de geest
    Ja, het is feest en ik verkleed me als een beest
    Niemand kent genade, het tij tegen de kade
    Zo vieren wij ons eigen feest

    Bijt mijn geluid af, breek de glazen, deel de kaarten, harten-azen; je hebt geen tijd vandaag, ik zou schieten!

    Geef me drugs en geef me sex, stuur de foto van je ex, naar Facebook Hyves of sms, je tieten!

    Geef me Hazes en Borsato, Joling’ s trillende vibrato, van der Boom is echt zo; geef me Tiesto!

    Het regent vuur in de bossen, het water stijgt, los de trossen, de beat pompt op, we gaan nu hossen; je bent zo!

    Refrein:
    Want het is feest en ik verkleed me als een beest
    Allen vastberaden, (met z’n) allen onbevreesd
    ja, het is feest, en ik verkleed me als een beest
    Niemand kent genade, het tij tegen de kade
    Zo vieren wij ons eigen feest

Geef een reactie

