We’re going to Ibiza

3339434431_6aa58a82a4

De spotgoedkope vlucht van Gerona naar Ibiza wordt alras duurder, had ik willen schrijven. De eerste 60 euro omdat ik mijn boardingpass niet zelf had geprint. Vervolgens vindt het Ryanair-mormel bij de balie dat ik 10 kilo overgewicht heb. Zij zelf ook, kan ik zien, dus waarom moet ik 150 betalen? Maar goed dat ik zo rijk ben.

Herfst is mij te goede vrienden met winter, dus het is tijd om naar het zuiden te trekken – net als de ganzen,  zo onnozel zijn ze niet. Om m’n manuscript af te maken heb ik nog zo’n twee maanden nodig en die wil ik doorbrengen in Zuid-Frankrijk of Ibiza. Om de zaak te verkennen ging ik de afgelopen week eerst naar Aix-en-Provence en daarna via Gerona naar Ibiza. Klinkt leuk. Reizen is immers leuk. O ja? Het is een hardnekkig misverstand, had ik willen schrijven, dat reizen leuk is.

Voor de bagagedrop-off-balies is de rij eindeloos, vliegveldbeambten zien er bars op toe dat het vee binnen de afzetting blijft. Veel Engelsen: dit vee graast normaal gesproken in de Kalverstraten van Londen, Manchester en Birmingham. Now they’re going to Ibiza, deze Venga-boys & girls, want het is closing-party weekend op het eiland. De Pacha, Privilege, Space en Amnesia sluiten het seizoen af en daar moet je bij zijn, de pillen zijn in de aanbieding en de top-DJ’s draaien tot 10 uur ’s ochtends.

Eenmaal aan boord begint achter me een kind onbedaarlijk te huilen, zeker 110 decibel, het wint in ieder geval makkelijk van mijn IPod. Mijn buurman stinkt uit zijn poriën naar de drank van gisteren. Ben de enige in het vliegtuig zonder tattoos – samen met dat krijsend kind, al zou ik daar geen geld op durven zetten. Mijn plek is te klein voor m’n benen, die ik half in het gangpad moet plaatsen. De stewardess stond al twee keer op mijn voet en wil me nu 4.30 euro laten betalen voor een flesje water. Ze moet er zelf ook een beetje om lachen.

Dat had ik allemaal willen klagen. Maar dat doe ik niet, want ik zit inmiddels aan de rand van een zwembad, met uitzicht op een prachtige vallei, ver weg van Engelsen vol plakplaatjes. Ik heb net geluncht in Santa Gertudis, vette gamba’s a la plancha en vanavond ga ik Barcelona-Dynamo Kiev kijken in een kroeg vol zenuwachtige Catalanen. Reizen mag dan niet leuk zijn, aankomen is fijn.

4 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

4 Reacties op “We’re going to Ibiza

  1. nichie

    lief lekker neevie van me!
    zwaar teleurgesteld dat ik ben dat ik via mijn
    vriend Gijs moet lezen dat je zo genoten hebt
    van het door ons zo geliefde eiland Eivissa.
    Meerdere malen per jaar kun je ons vinden op Beniras, Jondal, Gertrudis en alle andere mooie plekjes welke dit eiland te bieden heeft.
    Mijn schoonouders hebben een waanzinnige villa
    met zwembad op het mooie Ibiza, maar helaas geen bijhuis of aparte ruimte om een toch wel wat eigenzinnig type te herbergen.1 schalekamp vinden
    ze denk ik meer dan genoeg.
    Wellicht dat je een tentje op hun terrein mag opzetten……
    neevie, dikke kus en het ga je goed!

  2. Pieter Bas

    He Mark, zat even dat Prince-filmpje te kijken, ongelofelijk hoe hij al die andere oude knarren volledig wegspeelt! Ik zit trouwens van 31 oktober t/m 3 november met mijn wandelclubje in Zuid-Frankrijk (Gorges du Verdon). Mocht je nog een dagje mee willen wandelen dan hoor ik het wel.
    Het ga je goed! Pieter Bas

  3. Maarten

    Ik kan geen medelijden met je hebben. Ook ik, maar dan met het gehele gezin, ben afgelopen zomer op het eiland geweest. Aangezien wij daar 3 weken bleven zijn wij met de auto en de boot gegaan. De week voor de terugreis kreeg ik een telefoontje van de veerbootmaatschappij dat de boot twee uurtjes eerder zou vertrekken. Dat leek me wel wat want dan zouden we twee uur eerder van het eiland af zijn (3 weken is best lang op Ibiza) en twee uur eerder in Barcelona zijn! Toen we de boot op reden was ik verbaasd dat er zoveel autos op de boot konden. Blijkbaar was dit ook een primeur voor Iscomar Ferries! Er was geen stoel meer te vinden op de boot en de meeste mensen moesten op de grond zitten/liggen en aldaar aan kleine baby’s de borst geven. Op het dek van de boot waren welgeteld 5 plastic stoelen te vinden en daar zaten al een paar Fransen op. De klachten bij de infodesk van de boot waren niet mild en mijn talenkennis is met sprongen vooruit gegaan hoewel waarschijnlijk niet voor herhaling vatbaar. Mijn vrouw ging met de kinderen in de auto zitten. By the way, de boot ging eerst nog even langs Mallorca dus zouden we 4 uur later aankomen dan eerst gepland was. Na een half uur werd mijn gezin uit de auto gesleept wegens mogelijk gevaar… Ondertussen had ik mijn grote teen opengehaald aan de onderkant van een stalen deur (had slippers aan…) en er liep een rood spoor achter me aan. Na lang aandringen (omdat we kinderen hadden) kregen we een cabine waar we in alle rust de reis konden afmaken. Ook de lunch was bijzonder. Je moest je bestelling doen via een automaat, cash betalen (met briefjes van 5 en 10 euri) en aangezien ik die niet had moest je eerst in de rij staan bij het loket van de bar om te wisselen (dezelfde plek als waar je je drankjes e.d. kon halen). Heel bijzonder allemaal…
    Twee leuke plekken op Ibiza: Anita’s bar en Home Loos (van Michel van der Loos – ex-Rugbyer van Den Haag).

Geef een reactie

