Zomergasten

Johan_Cruijff

Ik woon in de grachtengordel, dus ik kijk Zomergasten. Met alleen kijken ben je er niet: je moet er de week daarna ook over praten en een mening hebben over de gasten of presentator. Daarom zeg ik dat ik medelijden kreeg met het spartelen van Carice en die Margriet helemaal niet zo slecht vond. Alexander Pechtold vond ik leuk, maar dat bleek een verkeerde mening: ik had moeten zien dat hij nietszeggend en plastic was. Stom van me.

Wanneer ik Zomergast ben, zal de avond in het teken staan van de kunst. Dus vul ik de drie uur met beelden van Johan Cruijff, hooguit met wat Dennis Bergkamp voor de afwisseling. Zoiets:

  1. No. 14 (’71), fragment uit beroemde documentaire over jonge Cruyff – 3m18
  2. Goal tegen Haarlem (’81) -1m58
  3. De maestro legt de ruit uit, Barend & Van Dorp (’04) – 5m11
  4. Onnavolgbaar in interview over geld (’74) – 1 minuut
  5. Un Momento Dado (’04), documentaire over zijn Catalaanse tijd  – 1m52 filmtrailer

Dat vinden ze natuurlijk nooit goed, daar bij de VPRO, al is ’t maar omdat sport low culture is. Terwijl er genoeg te bespreken is over Cruijff: zijn genie, ook binnen het veld. Of zijn maatschappelijke betekenis, in Nederland en Spanje. Om het persoonlijk te maken -want dat moet bij Zomergasten- zou ik willen vertellen dat ik Cruijff en mijn vader steeds meer op elkaar vind lijken: dezelfde o-benen, tengere bouw en kordaat loopje, als dat van een vogeltje, allebei onwaarschijnlijk eigenwijs, maar gelukkig milder geworden.

Maar ik ben nog geen Zomergast. Volgend jaar pas. Om te oefenen wil ik je wel alvast een prachtig fragment laten zien dat ik vorige week op televisie zag, geen Cruijff, wel sport. Zo zou het dan kunnen gaan:

In het fragment waar we nu naar gaan kijken, zien we de Amerikaanse verspringer Dwight Phillips. Vorige week, tijdens het WK Atletiek in Berlijn, bracht hij samen met een NOS-ploegje een bezoek aan een Jesse Owens-tentoonstelling. De zwarte Owens was de grote ster tijdens de Olympische Spelen in Berlijn, in ’36, tot ongenoegen van Hitler die hoopte op een demonstratie van blanke suprematie. We zien Phillips, een dag voor hij in dat zelfde stadion wereldkampioen zou worden, kijken naar beelden van zijn grote held en voorganger.

Die zijn indrukwekkend, maar het mooiste vind ik Phillips zelf. Beschaafd en geestig, maar vooral fris, fit en ontspannen, kenmerkend voor een man die goed in zijn lichaam zit: dat is wat sport met je kan doen. Laten we kijken: Dwight Phillips bij Jesse Owens-tentoonstelling in Berlijn (4m35, Sportjournaal 19 aug)

p.s. Vind je mijn blog iets, nomineer ‘m dan voor de Dutch bloggies: http://www.dutchbloggies.nl

11 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

11 Reacties op “Zomergasten

  1. Grappig. Het is altijd leuk om te bedenken wat je zou willen. Wij deden dat ooit met het NietLiefCollectief waar ik je over vertelde. De mijne vind je hier.
    http://nietlief.web-log.nl/nietliefcollectief/2007/06/kaat_als_zomerg.html#comments
    Maar inmiddels had ik ook wat andere fragmenten toegevoegd, zoals de Soprano’s en Pim Fortuin met z’n: “Uw biertje slaat dood”.

    ps Interview komt er dit weekend aan.

  2. Karsten

    Ja, dat van die ruit is schitterend!
    Over twee weken weer hockeyen en dan is dat dus wat ik gewoon ff moet uitleggen. Of telt dat niet: Hockey? (niet meteen zo boos kijken!) 🙂

  3. Karsten

    Ik heb er nog eens over zitten nadenken maar: Natuurlijk gaat dat niet met hockey want daar heb je geen buitenspel. . . . .

  4. Erik

    Tja, dat blijft een psychische last voor mij, dat ik gevraagd wordt voor Zomergasten, maar dat ik niet interessant genoeg blijk omdat ik de laatste Zuid-Turkmeense inzending voor de Gouden Roos nog niet heb gezien.

    Maar voor mij is sport de echte emotie: de Kraai die als eerste Nederlander Wimbledon wint; Jopie die in ’85 op z’n 63e alsnog Wereldkampioen wordt; de knal van Koeman die Barcelona in ’92 de Cup met de Grote Oren bracht. En natuurlijk Nummer 14 en Don Marco. En Pierre die F’noord de Europa Cup bezorgde. Maar da’s om Pierre, en niet om F’noord.

  5. Dr Dre

    Omdat ik (gelukkig) niet in de grachtengordel woon, heb ik wat minder salonfahige idolen dan jij, Mark, maar deze fragmenten mogen zelfs in jou (sport-) Zomergasten toch niet ontbreken:

    Jean-Marie Pfaff: http://www.youtube.com/watch?v=Kh1Y4hHCszc

    en wie denkt tijdens het eindeloze gezever in zo’n Zomergasten- aflevering niet met weemoed terug aan 8 juli 1982 waar op die zwoele avond in Sevilla Patrick Battiston en Harald “Toni” Schumacher in de volgende pas-de-deux verwikkeld raakten?

    Zo blijkt maar weer, schwalbes zijn van alle tijden.

  6. Jaap van Veen

    Hoi Mark,

    Ik vond het moment van Dwight Philips een stuk ontroerender dan wat ik zo voorbij heb zien komen in deze editie van Zomergasten. Anders dan jou vond ik het ook een lange zit met deze presentatrice. Dan zag ik toch een stuk liever Joris Luyendijk. Ik heb dus ook niet zoveel gekeken.
    Ik weet trouwens zeker dat jij de lowbrow sportfragmenten zeker kan compenseren met andere heel mooie televisiemomenten maar je vindt het gewoon te leuk om te laten zien dat dit niet nodig is en gelij kheb je! In sport zit alles wat er in het dagelijks leven ook zit en vaak nog dramatischer.

  7. Maarten

    Het is inderdaad altijd aardig om na te denken over je eigen televisieavond bij zomergasten. Een presentator is helemaal niet nodig! Gewoon met een maat op de bank zitten (krat bier ertussen) voor een groot scherm waarbij je op een knopje kan drukken voor het volgende televisie moment. Samen commentaar leveren op de beelden met wat leuke anekdotes. Heel veel beelden van rugby wedstrijden zouden er zijn! Dat heeft emotie, passie, kracht, humor en cultuur (denk maar aan de Hakka) http://www.youtube.com/watch?v=xwN_0YMr2nI&feature=PlayList&p=73458B5A116056D6&index=0
    Entertainment tot en met. Voeg daar nog wat beelden van Johan, Diego en Marco aan toe en je hebt een topavond. Tot slot laat je “Any given Sunday” zien (Al Pacino):

    Wat wil je dan nog meer?

  8. Lenneke

    Ik denk dat je maar eens op maandag naar NL 3 moet kijken, rond half 9. Holland Sport. Ook van de VPRO. Toegegeven, het is wel de high brow versie van sport en ik mis de nuance van Mathijs van Nieuwkerk, maar het blijft prachtige (sport)televisie. Aanrader!

  9. Patrick Verheij

    Tja Mark, ik vind het fascinerend (om niet zeggen moedig) dat jij als beginnend schrijver schaamteloos durft te schrijven/dromen over te gast zijn bij Zomergasten. Hoewel een tikje zelfspottend, vooral ijdel en eerlijk. Laten we wel wezen: elke Grachtengordel droomt daar eens van. Niemand durft het hardop te zeggen.
    Fascinerend ook dat je dan alleen maar sport/voetbal beelden kiest die alle Grachtengordelaars al 50 keer gezien hebben. Zoals onze toekomstige koning (waar jij ook al over schreef) bevriend is met Rene Froger (al zijn concerten bijwoont) zo dweep jij (net als ik) met Cruyff. Een echte volksschrijver ben je!

    O ja, nu durf ik ook: ik heb dit jaar nauwelijks naar Zomergasten gekeken, dat kwam door die trut die er zat. Jaap van Zweden kon niet uitleggen waar de timing van Sinatra zat. Die trut was een onverdragelijk lichtgewicht, haar blik was die van een geveinsde intellectueel, die bij elke vraag toch eens een ander licht op zaak de zaak zou werpen – helaas weer een herhaling of een dooddoener. Spartelde Carice daarom misschien? Vooral: die Margriet toonde geen enkele beleving. Dat kan van jou niet gezegd worden!

Geef een reactie

