Michael Jackson

young-michael-jackson-shooting-hoops-with-his-brother

Kijk, hij houdt z’n baby uit het raam! Moet je z’n neus zien! Hij woont in een pretpark samen met Bubbles, zijn chimpansee. Ja, en de hele kleuterschool slaapt bij hem in bed! Meestal was het prijsschieten op Michael Jackson. Het stoorde me: ik hou er niet van als iemand die afwijkt voor gek wordt verklaard.

Gek? Eigenlijk, ook in de beruchte documentaire van Martin Bashir, zag ik vooral een lieve en zeer gevoelige man. Die vanaf zijn vroegste jeugd opgejaagd is door zijn vader, door fans en journalisten. Altijd omringd door parasieten, want Michael was immers de grootste ster ter wereld. ‘Ik weet niet wie mijn vrienden zijn, ben een gevangene, geïsoleerd,’ zegt hij in het mooie interview met Paul Theroux en daarom voelde hij zich het fijnst bij mensen als Elisabeth Taylor, die als ex-kindster een vergelijkbaar leven had geleid. Niks Wacko Jacko, maar een prachtige performer, een betere danser dan ik en een briljant zanger.

Mijn Top 5 – op dit moment:

  1. Can’t help it. ’n Ballad, van Off the Wall, ’79, geschreven door Stevie Wonder. Beyonce is het met me eens: het is ook haar favoriet.
  2. Wanna be starting something, Thriller, ’83. Alles klopt aan Thriller, zo ongelofelijk knap gemaakt. Geproduceerd door Quincy Jones, vandaar.
  3. The Man, met Paul McCartney, ’83. Niet zo cheesy als The girl is mine, minder oppervlakkig dan Say Say Say, die andere duetten met McCartney. Jackson schijnt 284 miljoen aan schulden te hebben, maar daar staat veel tegenover. ‘Doe iets goeds met je geld, koop muziekrechten,’ was een tip van McCartney. Dat Jackson vervolgens de rechten op The Beatles kocht was niet helemaal McCartney’s bedoeling geweest… Jackson heeft ook die van Neil Diamond en Bob Dylan.
  4. Can you feel it, ’80, met The Jacksons. Weet je de 4 andere nog? Ja? Ik was Tito vergeten. Randy, Jacky en Marlon wist ik nog. Niet Jermaine, die kwam later pas, toen die klaar was met Pia Zadora.
  5. Somebody’s watching me, Rockwell, ’84. De achtergrondzang van Jackson maakt dit nummer voor one-hit-wonder Rockwell. Zoontje van Motown-baas Berry Gordy. Rockwell had de plaat gemaakt zonder dat papa het wist, om die te laten zien dat hij echt wel wat kan.

Wat is jouw Top 5?

4 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

4 Reacties op “Michael Jackson

  1. (Michael) Jackson(s) 5 Top 5:

    5 – Liberian Girl. Kamergenote Johanneke vertrok in 1987 naar Kenya en Naku penda piya, naku taka piya, mpenziwe was het enige Swahili dat ik uit kon brengen.

    4 – Blame It On The Boogie. Voor het eerst op gezoend. Met Annelies de G. in de kelder van Mike B. Ondanks het silly dansje (“sunshine… moonlight…”) dat ik er ongetwijfeld bij deed..

    3 – Off The Wall. Mijn eerste singletje. 5 gulden. Ik zoende eerder dan dat ik singletjes kocht.

    2 – Thriller. Clip van 13 minuten ging in première bij Veronica. Met de hele familie voor de tv. Nu kijk je dat gewoon on demand..

    -> http://www.youtube.com/watch?v=AtyJbIOZjS8

    1 – Rock With You. Vakantie naar Italië, misselijk op de Spluga pas. 3 pubers op de achterbank, pappa lekker sigaartje rokend voorin. Jengelend cassettebandje met het album Off The Wall op kant A en Earth Wind & Fire op kant B.

    -> http://www.youtube.com/watch?v=E9ggL9Catus&hl=nl

  2. Frederik van Son

    1. Don’t stop till you get enough: als het je lukt om stil te staan, eet ik m’n schoen op.
    2. Wanna be startin something: Help Me Sing It, Ma Ma Se,
    Ma Ma Sa, Ma Ma Coo Sa
    Ma Ma Se, Ma Ma Sa,
    Ma Ma Coo Sa
    3. Shake your body to the ground: Jackson 5. Ben de trotse bezitter van de 17″ versie. Wel eens goed geluisterd naar de drums (en met name de hi-hats!!!)? Fantastisch!
    4. Earth song. Eigenlijk alleen maar vanwege de opbouw en het einde van de song: Schreeuwerig, bombastisch en mooie clip.
    5. Beat-it: niet de allerbeste beste song maar wordt door werkelijk iedere muziek nul direct herkend na de eerste seconde van de drumpartij zonder een verdere noot/melodie te hebben gehoord. Knap!

  3. 1. Beat It, de iconische danspasjes in de clip maar bovenal de gitaarsolo van Alex van H. Als een nummer na meer dan 500x beluisteren nog steeds niet verveeld is ie dus gewoon goed.
    2. Rock With You, geil zeg…
    3. PYT, in de tijd dat je nog blij was dat de in jouw ogen beste albumtrack als single werd uitgebracht
    4. One day in your life, heb ik – net als EGvR – H’bergse kelderherinneringen aan. Slijpen met Shirley D.
    5. I want You Back (Jackson 5) – Als drummer hoor je weleens een fijne slagenwisseling voorbijkomen…

    Oh, Mark, ik heb je meesterwerk uit 2000 nog maar weer eens op de kaart gezet
    http://www.sportwereld.nl/voetbal/clubreporters/3348117/Mooie_Mario_is_terug.html

Geef een reactie

