Robin Good is niet meer…

dsc00702Even iets anders, even kort binnenlands nieuws. Gisteren belde mijn vriend en oud-collega Willem Schortinghuis. Wat gezellig, dacht ik en we bespraken de wereld (Feyenoord gaat klote, het is bijna lente, heb je vandaag iets leuks aan -gewoon wat mannen bespreken), maar Willem was stiller dan normaal. Ineens kwam het hoge woord: Robin Good is failliet.

Robin Good heeft het 10-jarig bestaan net niet gehaald: ik heb het opgericht in de zomer van ’99. Een schitterend bedrijf met een hele bijzondere driedubbele doelstelling: de wereld mooier maken, plezier maken en geld verdienen. Dat eerste is gelukt, durf ik te zeggen, want de talloze maatschappelijke projecten die Robin Good voor haar klant-bedrijven opzette hebben aantoonbaar impact gehad. Niet alleen bij de goede doelen en andere maatschappelijke organisaties, in binnen- en buitenland, maar ook bij de medewerkers van de bedrijven, bij wie het vaak veel teweeg bracht. Sinds enkele jaren is het vanzelfsprekend dat een bedrijf maatschappelijk actief is en daarbij de medewerkers betrekt. Aan die vanzelfsprekendheid heeft Robin Good behoorlijk bijgedragen en dat is misschien wel de belangrijkste verdienste.

Die tweede doelstelling, dat plezier maken, is ook goed gelukt. Vraag ’t maar aan de 80 mensen die ooit bij Robin Good hebben gewerkt of nog werken. Het geldt in ieder geval voor mij, want tot mijn afscheid, in juni 2007, toen ik het bedrijf verkocht en het tijd vond weer iets nieuws te doen, heb ik het bijna altijd ongelofelijk naar mijn zin gehad.

En het derde dan, dat geld verdienen. Dat ging goed, al was het nooit een goudmijn. Wat er na mijn vertrek is gebeurd, weet ik niet precies: ik heb bewust afstand genomen. Ik wilde mijn opvolgers niet voor de voeten lopen -en kreeg overigens ook niet de indruk dat die op mijn inbreng zaten te wachten. Ik hoopte natuurlijk dat zij mijn kindje verder zouden laten groeien en bloeien. Dat is niet gelukt. Hoe ’t komt? Ik begreep dat er in 2008 heel veel minder opdrachten zijn gerealiseerd dan in 2007 en het naar verwachting dit jaar niet kan worden goed gemaakt. Dus wat is de reden? De kredietcrisis? Gebrekkig ondernemerschap en management? Ik weet het niet. Ik vind het hoe dan ook enorm teleurstellend.

Het is moeilijk voor de 16 mensen die nu hun baan verliezen. Ik wens hun veel sterkte. Het was een prachtig bedrijf, waar ik trots op was als een aap met zeven lullen. En nu is het afgelopen.

10 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

10 Reacties op “Robin Good is niet meer…

  1. Heb alle jaren met erg veel plezier en bewondering meegemaakt. Een van die weinige bedrijven die echt een verschil maakt. Enfin, goed dat je zoiets zelf niet mee heb moeten maken, al was dat natuurlijk in jouw aanwezigheid niet gebeurd.

  2. HPK

    Heel, heel erg jammer!!

  3. Maud

    Jeetje Mark, wat bizar! Vind het echt bijzonder jammer om dit te horen. Zo’n goede fundering, echt een merk gebouwd met de diensten van Robin Good, veel jonge talenten ontmoet die aan Robin Good hun bijdrage willen leveren. Blijf de doelstellingen koesteren er komt een tijd dat……..

  4. Monique

    Zuur. Hier een site van de filosoof/schrijver etc Alain de Botton om weer blij van te worden
    http://www.theschooloflife.com/
    Gelukkig willen meer mensen de wereld mooier maken,…

  5. Patrick

    Aan de andere kant creeert dit ook weer nieuwe mogelijkheden om diezelfde doelstellingen na te streven in een later stadium. Als je dit zou willen kun je dit eventueel opnieuw doen zonder je kindje (Robin Good) in de weg te zitten. Je bent ongetwijfeld om goede redenen ermee gestopt, maar misschien maakt dit er een nieuwe uitdaging van, voor jou in de toekomst. Natuurlijk sterkte voor de betrokkenen.
    Nou, ga nu maar lekker door met je boek en wees trots als een aap met 2 lullen, al is het alleen maar de bevrediging van het geschreven te hebben.

    salutjes

    ps Heb jij in ieder geval op tijd je aandelen verkocht!

  6. Patrick

    En waarom krijgen we niet allemaal zo’n fotootje, maar een raar icoontje bij een reactie?

  7. Goed doen in deze wereld kan natuurlijk niet zo maar en zeker niet zo ophouden. Ik weet niet wat we kunnen doen, maar er moet toch voldoende kracht zitten bij ons allen om Robin Good weer op de been te helpen? Mark, kind, kleinkind, vondeling, adoptiefkind, of hoe het ook voelt… laat weten als ik (alsnog) een bijdrage kan leveren.

    Voor jou ook een hartelijke groet !

    Lambert

  8. Markie, met trots lees ik je weblog! Maar wat een heftig nieuws dat Robin Good niet meer is… Zo stond er vorig week ook in het NRC dat uit onderzoek is gebleken dat Robin Hood helemaal geen wereld verbeteraar geweest zou zijn. De Kosmos vind kennelijk dat als Robin Good er niet meer is dat de legende Robin Hood ook maar uit de geschiedenis geschrapt moet worden. En terecht. Robin Good was echt een brand! Waar we met een passie om de wereld een beetje mooier te maken met super veel plezier hebben gewerkt. Dankt daarvoor! En bedenk in Godsnaam iets nieuws om de Kosmos een nieuwe impuls te geven om weer zo iets moois te creeeren!

    latorrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr, Vrouwe Hollen

  9. Tjeetje Mark!

    Normaal zit de headhunter on top of this kind of news maar bij mij zit de sleet er kennelijk op want ik verneem dit nu pas….Wat is dit jammer zeg! Failliet! Zodra het economisch wat minder gaat laten een hoop mensen en bedrijven, zo blijkt maar weer, hun goede voornemens; het steunen van een vlotte goede-doelenclub, snel varen…Dan viert de korte termijn Anglosaxische en opportunistische mentaliteit weer hoogtij. Zo ook nu.
    Het gaat mij enorm aan het hart. Ook voor jou als founding father.
    Zijn de werknemers alweer goed onder de pannen? Wellicht kan ik daarbij (pogen te) assisteren? Speel dat aanbod maar door aan Willen cs….Sterkte en we spreken elkaar zeker weer bij gelegenheid. GRoet, Joost Rethmeier, 06-50208432

Geef een reactie

